Löpning 5 km

I lördags testade jag hur lång tid det tar för mig att springa 5 km...

För ungefär ett - ett och ett halvt år sedan så sprang jag ganska mycket. Det var inga större problem att stå på löpbandet 40-60 minuter även om jag tyckte det var rätt tråkigt att spriga inomhus. Men framför TV-apparaterna på Elixia i Oslo gick det ändå bra. På våren innan jag flyttade hann jag även springa runt Bygdøy ett par gånger. 

Sedan jag flyttade hem till Sverige för ganske precis ett år sedan har det blivit dåligt med löpning. Jag går och powerwalkar väldigt mycket, tränar styrka samt att jag får konditionsträning från MRL:en. 

När en vän sökte personer till ett lag som skulle springa/gå Blodomloppet var jag inte sen att hänga på. Det här är precis den slags spark i baken jag behöver för att få motivation till att ge mig ut och springa. Den 27 maj ska jag alltså springa ett 5 kilometers lopp i Hudiksvall. 

Jag vet att min kondition inte är dålig men var osäker på hur min kropp skulle reagera på att börja springa igen. Så jag drog på mig pulsklockan och ställde mig på löpbandet inne på Citygym. Pulsklockan är ett underbart verktyg för att inte överanstränga sig men också kunna pressa sig lite. Jag har en hög maxpuls, runt 215 någonstans, och bör ligga nånstans runt 175-180 men klarar av upp mot 200 i slutet. 

Resultatet blev jag faktiskt riktigt nöjd med, 5 km tog 35 minuter. Inte illa för någon som inte sprungit på över ett år.


Pulsen var visserligen hög mot slutet när jag spurtade, jag låg som högst på en puls på 207 vilket gjorde att jag var ganska anfådd under nervarvningen. Men det är skönt att springa fort också!! ;) Medelpulsen är i alla fall perfekt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0